Rebel inc.

Rebel?

Rebel betyder oprør, men handler heldigvis ikke altid om voldelige optøjer. I vores del af verden handler Rebel mere om at tilsidesætte konsensus til fordel for mere kreative løsninger, af årsager som fx kan handle om økonomi, miljø eller integritet.

Den moderne teknologi – navnligt mobil og internet – har givet os usansynligt mange nye muligheder og udfordringer, som kan få os til at ændre vores livsstil radikalt.

guerrillastart_fb

Handel

Rebel indenfor handel rimer ofte på disruption – at gå udenom de traditionelle kanaler for at sælge, udleje eller udveksle varer og serviceydelser. Den moderne teknologi giver os helt nye muligheder for at købe en tjeneste eller vare direkte hos udbyderen, uanset vedkommendes geografiske placering og administrative formåen. Jeg kan fx hyre en freelance grafiker i Kathmandu eller købe kaffe direkte hos bonden i Peru, uden at have problemer med kontakt eller betaling.

Jeg kan organisere det selv via e-mail og fx PayPal, og der findes apps der præsenterer udbud/efterspørgsel, betaling og filudveksling – ligesom der findes apps til udlejning af lejligheder, værelser, transport, cykler, bildeling og næsten alt andet.
Rebel Business handler også om de forhåndenværende søms princip – altså at starte en virksomhed med de midler man har til rådighed.

Læs mere på siden om Rebel Business.

Arbejde

Covid-19 pandemien lærte os at arbejde på distance ikke kun er en forringelse, og mange arbejdsgivere er blevet meget mere åbne overfor tanken om ansatte der i langt højere grad arbejder hjemmefra.
Når du arbejder hjemmefra behøver du jo strengt taget ikke at være hjemme på Kornvænget 14 – du kan lige så godt sidde på biblioteket eller på Bali, bare der er en anstændig netforbindelse.

Christine og Drew Gilbert lavede i 2011 – længe før Corona – en dokumentarfilm ved navn “The Wireless Generation” om den stigende popularitet i at abejde på distance. Læs mere på https://www.facebook.com/thewirelessgeneration/

Bolig

Boligmarkedet er presset, og det bliver i stigende grad populært at se sig om efter alternative boligformer, som Tiny Houses på trailere, huse af shippingcontainere, husbåde, moderne udgaver af traditionelle nomadetelte, nye måder at dele huse og lejligheder, osv.

Læs mere på siden om Rebel Living.

Marketing

Marketing handler helt lavpraktisk om at gøre potentielle kunder opmærksom på at din vare findes. Men de traditionelle kanaler – annoncer, tv reklamer m.m. – er meget dyre og i stigende grad ineffektive. Der findes dog alternative måder at få opmærksomhed på, og få folk til at interessere sig for din vare, fortælle andre om den, og ligefrem blive dine ambassadører rundt om middagsbordet og på de sociale medier. 

Det kaldes Guerilla marketing og handler om at skabe positiv opmærksomhed ved hjælp af kreativitet og humor.

Det kan fx være en flashmob, sjove skilte eller gratis morgenbrød.

Læs mere på siden om Guerilla Marketing.

Livsstil

Rebel livsstil? Igen handler det om at tilsidesætte konsensus… Formålet kan igen være økonomi, miljø, integritet, forenkling eller en filosofisk overbevisning. 

Det kan fx være at vælge at leve uden internet, streaming, sociale medier… De få gange man lovpligtigt skal læse og godkende ting online kan klares på biblioteket.

Modsat kan det også være at vælge at benytte internettet til al information, underholdning, osv., så man kan skille sig af med alle bøger, dvd’er, osv., og på den måde forenkle sit liv. Der kan  være mange reoler i en smartphone med Storytel, Netflix og Spotify!

Apropos forenkling findes der en bevægelse ved navn 333, som handler om at forenkle sin garderobe ned til 33 ting (inkl. fodtøj og accessories) i tre måneder.

Det kan handle om mad – at leve strengt vegansk, at ‘skralde’, at spise seks små måltider hver dag, i stedet for tre store, kun at spise lokalt dyrket, osv.

Dybest set handler det om at tilsidesætte normen, og tage stilling til hver eneste aspekt i sit liv, og overveje “Er det sådan jeg vil ha’ det?”: Bolig, møblering, arbejde, mad, beklædning, børneopdragelse, rejser, ejendele, hobby, underholdning, familie… 

Inden du begynder at bekymre dig om at bryde med normer: Hvor mange normale familier kender du? – hvad er normalt for tiden?

I en verden hvor stress er blevet den nye norm er det tankevækkende – måske endda misundelsesværdigt – at der findes mennesker der på tre minutter kan remse alle deres ejendele op, kun behøver at arbejde 14 timer om ugen, eller aldrig bliver forstyrret af et “pling”. Vi har valgt det liv vi har, vi har accepteret alle konsekvenserne, vi har magt til at ændre de fleste detaljer. 

Luk øjnene et øjeblik og forestil dig at du bor på en båd, eller i en autocamper; at du ejer 33 stykker beklædning, 22 køkkengrejer, 11 ting på badeværelset, en cykel, en mobil og en laptop, med tilhørende opladere. Du har måske også 10 ting der pynter eller minder dig om dine mor… Men det er overskueligt, og det er super billigt. Vil du lave en stor opsparring til fx at rejse jorden rundt, eller vil du nøjes med at abejde hver tredje uge?
Det er måske ekstremt, men hvis du prøvede det i en måned ville du muligvis blive provokeret til nogle overvejelser.
I dokumentarfilmen Minimalism fortæller Joshua Millburn og Ryan Nicodemus om deres vej til et liv der kun indeholder ting der giver værdi. Hvis du har Netflix kan du se den her: https://www.netflix.com/title/80114460

First world slum

Meget af det vi mangler – og stræber efter – i den vestlige verden findes i verdens slumkvareterer: Recyckling, upcyckling, disruption, minimalisme, nærhed, lokalt engagement…

Det vi ikke stræber efter er sulten, fattigdommen og håbløsheden.

Men vi står nu et sted hvor vi kan forene det bedste af begge verdener, blot ved at ophøje de mennesker vi har ondt af til vores læremestre.
Det var trods alt i slumkvarterer man opfandt tasker af plastikflasker, containercaféer og MobilePay.

Læs mere på siden om Disruption.

Du kan også læse på siden om Rebel Living hvordan man kan bo i et mongolsk telt med vaskemaskine, opvaskemaskine, internet og ro i sjælen.

  Hvad kan jeg hjælpe dig med?









  Hvad kan jeg hjælpe dig med?